Grodzenie rzek |
Jeżeli masz utrudniony dostęp do łowiska i nie widzisz innej, bardziej "pokojowej" drogi zlikwidowania problemu, sprawę należy zgłosić w formie pisemnej interwencji.
Najlepiej :
- listem poleconym,
- osobiście (należy mieć ze sobą kopię pisma na której zostanie potwierdzony wpływ sprawy do kancelarii) do wójta właściwej gminy. Pismo zgłoszeniowe powinno wyglądać np. tak : (Wzór pisma do pobrania)
Jednak zanim zdecydujesz się interweniować osobiście, przeczytaj poniższe informacje . Pamiętaj, że do interwencji w Twoim imieniu zobowiązany jest PZW jeżeli jest dzierżawcą wody, na której wędkujesz. Najpierw interweniuj w PZW, potem osobiście.
Sprawę grodzenia nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych reguluje :
USTAWA
z dnia 18 lipca 2001 r.
Prawo wodne.
(Dz. U. Nr 115, poz. 1229)
ˇ Artykuł 27 ust.1 stwierdza wyraźnie :
Art. 27.
1. Zabrania się grodzenia nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, a także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar.
2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy grodzenia terenów stref ochronnych ustanowionych na podstawie ustawy oraz obrębów hodowlanych ustanowionych na podstawie przepisów ustawy o rybactwie śródlądowym.
Jasno wynika z tego, że grodzenie nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych jest z mocy prawa zabronione i wędkarzom nie można zakazywać i uniemożliwiać swobodnego przechodzenia przez ten obszar. To dość jasny przepis ale :
ˇ Co to są powierzchniowe wody publiczne ?
Mówi o tym Art. 10 ust.2 :
Rozdział 2
Prawo własności wód
Art. 10.
1. Wody stanowią własność Skarbu Państwa, innych osób prawnych albo osób fizycznych.
2. Wody stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego są wodami publicznymi.
3. Płynące wody publiczne nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie.
Co z tego wynika:
Otóż na nasze potrzeby (wędkarzy) przepis ten należałoby czytać tak :
"Wody inne niż Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego ich właściciele (osoby prawne bądź fizyczne) mogą grodzić"
Dla wyjaśnienia można jeszcze dodać , że zgodnie z art. 12 :
Art. 12. Wody stojące oraz wody w rowach znajdujące się w granicach nieruchomości gruntowej stanowią własność właściciela tej nieruchomości.
ˇ Pozostała jeszcze jedna kwestia techniczna związana z art. 27 ust. 1
Co to jest linia brzegu ?
Wyjaśnia to art. 15 ust. 1
Art. 15.
1. Linię brzegu dla cieków naturalnych, jezior oraz innych naturalnych zbiorników wodnych stanowi krawędź brzegu lub linia stałego porostu traw albo linia, którą ustala się według średniego stanu wody ustalanego przez państwową służbę hydrologiczno-meteorologiczną z okresu co najmniej ostatnich 10 lat.
2. Linię brzegu ustala w drodze decyzji:
1) właściwy terenowy organ administracji morskiej - dla morskich wód wewnętrznych,
2) właściwy wojewoda - dla wód granicznych oraz śródlądowych dróg wodnych,
3) właściwy starosta realizujący zadanie z zakresu administracji rządowej - dla pozostałych wód.
3. Podstawę ustalenia linii brzegu stanowi dostarczony przez wnioskodawcę projekt rozgraniczenia gruntów pokrytych wodami od gruntów przyległych, który, z zastrzeżeniem ust. 4, zawiera:
1) opis uwzględniający oznaczenie wnioskodawcy, ze wskazaniem jego siedziby i adresu, przyjęty sposób ustalenia projektowanej linii brzegu, ustalenie stanu prawnego nieruchomości objętych projektem z oznaczeniem właścicieli wraz ze wskazaniem ich siedziby i adresu oraz stan stosunków wodnych na gruntach przylegających do projektowanej linii brzegu,
2) mapę inwentaryzacji powykonawczej budowli regulacyjnych lub zaktualizowaną kopię mapy zasadniczej, w skali, w jakiej sporządzony jest projekt regulacji wód śródlądowych, lub w skali 1:5000 albo 1:2000, z wykazaniem:
a) punktów stałych osnowy poziomej nawiązanych do sieci państwowej,
b) granicy stałego porostu traw,
c) krawędzi brzegów, przymulisk, odsypisk i wysp,
d) proponowanej linii brzegu.
4. Organ, o którym mowa w ust. 2, może, w drodze decyzji, zwolnić wnioskodawcę, na jego wniosek, z obowiązku zawarcia w projekcie niektórych informacji, o których mowa w ust. 3.
5. Jeżeli krawędź brzegu jest wyraźna, linia brzegu biegnie tą krawędzią.
6. Jeżeli krawędź brzegu nie jest wyraźna, linia brzegu biegnie granicą stałego porostu traw, a jeżeli granica stałego porostu traw leży powyżej stanu wody, o którym mowa w ust. 1 - linią przecięcia się zwierciadła wody przy tym stanie z gruntem przyległym.
7. Jeżeli brzegi wód są uregulowane, linia brzegu biegnie linią łączącą zewnętrzne krawędzie budowli regulacyjnych, a przy plantacjach wikliny na gruntach uzyskanych w wyniku regulacji - granicą plantacji od strony lądu.
8. Decyzja ustalająca linię brzegu obejmuje swym zakresem odcinek i brzegi cieku naturalnego objęte projektem regulacji.
9. Jeżeli ustalenie linii brzegu jest konieczne w związku z wykonaniem budowli regulacyjnych, postępowanie w sprawie ustalenia linii brzegu, z zastrzeżeniem ust. 10, przeprowadza się łącznie z postępowaniem w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie budowli regulacyjnych.
10. Decyzja o ustaleniu linii brzegu może być wydana po uzyskaniu przez zakład pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie niecierpiących zwłoki budowli regulacyjnych.
Art. 15.11. W przypadku zmiany linii brzegu decyzja, o której mowa w ust. 2, może być zmieniona w trybie i na zasadach właściwych dla jej wydania.
Art. 15.12. Jeżeli ustalenie linii brzegu następuje w związku z trwałym zajęciem przez wody płynące lub wody morskie, w sposób naturalny, gruntu niestanowiącego własności właściciela wody, koszty projektu, o którym mowa w ust. 3, ponosi właściciel wody.
Przyjmijmy, że linię brzegu stanowi krawędź brzegu lub linia stałego porostu traw, ale w niektórych przypadkach mogłyby powstać takie problemy :
Osoba która zagrodziła dostęp do rzeki mówi tak :
"Odsunę się z ogrodzeniem od wody o 1.5 m od brzegu, ale wtedy gdy dowiem się gdzie jest linia rozgraniczająca, bo ja uważam że to nie jest krawędź brzegu lub linia stałego porostu traw. Ustalcie to i zgłoście się do mnie wtedy przesunę ogrodzenie".
Jeżeli urzędnik zajmujący się sprawą miałby takie samo zdanie sprawa stałaby się bardzo skomplikowana. To jest trochę dzielenie włosa na czworo ale mogą być takie sytuacje. Nie jest to już jednak problemem osoby która zgłosiła zagrodzenie dostępu do wody, tylko urzędu, który prowadzi sprawę. Niestety postępowanie administracyjne może się wtedy toczyć bardzo, bardzo długo, a rzeka będzie nadal zagrodzona.
ˇ Komu należy zgłosić, że gdzieś został utrudniony dostęp do wody, posesja została zagrodzona niezgodnie z prawem?
W art. 28 ust. 2 czytamy :
Art. 28.
1. Właściciel nieruchomości przyległej do powierzchniowych wód publicznych jest obowiązany umożliwić dostęp do wody na potrzeby wykonywania robót związanych z utrzymywaniem wód oraz dla ustawiania znaków żeglugowych lub hydrologiczno-meteorologicznych urządzeń pomiarowych.
2. Właściciel nieruchomości przyległej do wód objętych powszechnym korzystaniem jest obowiązany zapewnić dostęp do wody w sposób umożliwiający to korzystanie; części nieruchomości umożliwiające dostęp do wody wyznacza zarząd gminy w drodze decyzji.
3. Właścicielowi nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, przysługuje odszkodowanie odpowiednio od właściciela wody lub właściciela hydrologiczno-meteorologicznych urządzeń pomiarowych, a właścicielowi nieruchomości, o którym mowa w ust. 2 - z budżetu gminy, na warunkach określonych w ustawie.
Nie dotyczy to samego faktu zagrodzenia dostępu do wody ale pośrednio wskazuje, że właściwe w sprawie będzie organ administracji gminnej.
W ciągu miesiąca, a najdalej dwu sprawa powinna być załatwiona i zgłaszający powinien zostać poinformowany o tym. To oczywiście ideał no ale trzeba przecież wierzyć , że uda się coś zrobić.
ˇ Amatorski połów ryb jest jednym ze sposobów tzw. powszechnego korzystania z wód
Mówią o tym art. 31 ust.1 i 3 oraz art. 34 ust. 1 i 2
Dział II
Korzystanie z wód
Art. 31.
1. Korzystanie z wód polega na ich używaniu na potrzeby ludności oraz gospodarki.
2. Korzystanie z wód nie może powodować pogorszenia stanu ekologicznego wód i ekosystemów od nich zależnych, a także marnotrawstwa wody, marnotrawstwa energii wody, ani wyrządzać szkód.
3. Korzystanie z wód polega na korzystaniu powszechnym, zwykłym lub szczególnym.
4. Przepisy ustawy dotyczące korzystania z wód stosuje się odpowiednio do:
1) nawadniania lub odwadniania gruntów,
2) odwadniania obiektów lub wykopów budowlanych oraz zakładów górniczych,
3) użytkowania wód znajdujących się w rowach,
4) wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi,
5) wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, określone na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1,
6) rolniczego wykorzystania ścieków,
7) wydobywania z wód powierzchniowych kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów, a także wycinania roślin z wód lub brzegu.
Art. 34.
1. Każdemu przysługuje prawo do powszechnego korzystania ze śródlądowych powierzchniowych wód publicznych, morskich wód wewnętrznych wraz z wodami Zatoki Gdańskiej i z wód morza terytorialnego, jeżeli przepisy nie stanowią inaczej.
2. Powszechne korzystanie z wód służy do zaspokajania potrzeb osobistych, gospodarstwa domowego lub rolnego, bez stosowania specjalnych urządzeń technicznych, a także do wypoczynku, uprawiania turystyki, sportów wodnych oraz, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, amatorskiego połowu ryb.
3. Powszechne korzystanie z wód nie obejmuje:
1) wydobywania kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów z morskich wód wewnętrznych wraz z wodami Zatoki Gdańskiej oraz z wód morza terytorialnego,
2) wycinania roślin z wód lub brzegu,
3) wydobywania kamienia i żwiru z potoków górskich.
4. Wydobywanie kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów w granicach powszechnego korzystania z wód może odbywać się, po uzyskaniu zgody właściciela wody, w miejscach wyznaczonych przez radę gminy w drodze uchwały.
Z powyższego wynika, że z interwencją do wójta zgłosić się może dosłownie każdy zarówno pojedynczy wędkarz bądź grupa wędkarzy lub też koło wędkarskie czy wreszcie Zarząd Okręgu PZW. Bez względu na to kto dokonał zgłoszenia sprawa powinna mieć jednakowy finał:
Odsunięcie ogrodzenia o 1.5 m od brzegu rzeki.
ˇ Jakie możliwości ma urząd w celu nakłonienia właściciela posesji do postępowania zgodnego z prawem?
Wyjaśnia to art. 194 pkt 2
Art. 194. Kto:
1) zmienia stan wody na gruncie,
2) grodzi nieruchomości przyległe do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu,
3) nie przekazuje danych niezbędnych do prowadzenia katastru wodnego,
4) nie stosuje się do zakazów, o których mowa w art. 39 i art. 40 ust. 1,
5) rozcieńcza ścieki wodą w celu uzyskania ich stanu i składu zgodnego z przepisami,
6) wykorzystuje ścieki w sposób niezgodny z ustawą,
7) nie zapewnia ochrony wód przed zanieczyszczeniem zgodnie z wymaganiami, o których mowa w art. 42,
8) nie usuwa ścieków ze statku do urządzenia odbiorczego na lądzie,
9) nie stosuje koniecznego sposobu lub rodzaju upraw rolnych oraz leśnych w pasie gruntu przylegającym do linii brzegu,
10) nie oznacza granic terenu ochrony bezpośredniej i ochrony pośredniej ujęcia wody,
11) nie stosuje się do zakazów, nakazów i ograniczeń obowiązujących w strefie ochronnej ujęcia wody albo w strefie ochronnej urządzeń pomiarowych,
12) niszczy, uszkadza, przemieszcza oznakowanie stref ochronnych ujęć wód albo stref ochronnych urządzeń pomiarowych służb państwowych,
13) wykonuje na obszarach bezpośredniego zagrożenia powodzią roboty oraz czynności, które mogą utrudnić ochronę przed powodzią,
14) przemieszcza bez upoważnienia urządzenia pomiarowe służb państwowych
- podlega karze grzywny.
Na dzień dzisiejszy na osoby fizyczne można nałożyć grzywny w łącznej wysokości 10 000 zł , natomiast na osoby prawne do 25 000 zł
Podsumowując :
Pisemne zgłoszenie sprawy do właściwego wójta powinno uruchomić mechanizm "odgrodzenia rzeki". Może to trwać bardzo długo ale grodzenie posesji do samej wody jest z mocy prawa zabronione więc skutek zgłoszenia zawsze powinien być ten sam, umożliwienie wędkarzom swobodnego przejścia wzdłuż rzeki. Na pewno dla urzędu będą to skomplikowane sprawy ale to nie nasz problem, my chcemy tylko dostępu do wody gwarantowanego prawem.
W naszym kraju mają miejsce różne duże przekręty w gospodarowaniu wodami ale powinniśmy przecież dążyć żeby prawo było przestrzegane.
ZGŁOSZENIE SOS
Jeśli nie możesz sam zadziałać, potrzebujesz pomocy SWI, skontaktuj się z nami.
Kliknij na migającą ikonkę dodaj wypowiedź aby dodać swoje zgłoszenie. Postaramy zająć sie sprawą. Efektów nie gwarantujemy, ale zawsze można spróbować i może coś się uda zdziałać.
Comments
Piotr Matejkowski <lisek5011UKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
10.11.2015 21:56
Janusz Kalski <jankoUKRYTY@FILTRSPAMUnetarea24.USUNpl>
04.04.2014 20:07
Paweł Szeliga <zieleciceUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
26.03.2010 02:30
Paweł Szeliga <zieleciceUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
29.03.2010 00:50
Andrzej Trembaczowski
28.03.2010 22:25
adam kowalski <nospamUKRYTY@FILTRSPAMUrybieoko.USUNpl>
20.07.2009 22:02
Andrzej Trembaczowski
20.07.2009 23:21
Janusz Kalski <jankoUKRYTY@FILTRSPAMUnetarea24.USUNpl>
04.04.2014 20:10
Bogdan Danel <bogdan.USUNdanelUKRYTY@FILTRSPAMUPPG.USUNcom>
22.06.2009 13:40
Halina Krzyżyńska <l-tiUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
26.09.2008 21:12
Krzysztof Komoszka
26.09.2008 23:29
Halina Krzyżyńska <l-tiUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
27.09.2008 16:14
Grzegorz Tuński
27.09.2008 17:56
Halina Krzyżyńska <l-tiUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
27.09.2008 21:31
Bogdan Ziółkowski
27.09.2008 23:34
Janusz Kalski <jankoUKRYTY@FILTRSPAMUnetarea24.USUNpl>
04.04.2014 20:00
Halina Krzyżyńska <l-tiUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
28.09.2008 15:31
Bogdan Ziółkowski
28.09.2008 21:35
Halina Krzyżyńska <l-tiUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
17.05.2010 16:04
Halina Krzyżyńska <l-tiUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
29.03.2010 18:20
Halina Krzyżyńska <l-tiUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
29.03.2010 18:54
Andrzej Trembaczowski
03.10.2008 16:54
Halina Krzyżyńska <l-tiUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
06.10.2008 06:08
Halina Krzyzyńska <l-tiUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
03.01.2009 19:41
Andrzej Trembaczowski
04.01.2009 00:54
Kamil Popławski
17.10.2006 10:59
Janusz Kalski <jankoUKRYTY@FILTRSPAMUnetarea24.USUNpl>
04.04.2014 20:13
Kamil Powpławski <nospamUKRYTY@FILTRSPAMUrybieoko.USUNpl>
17.10.2006 11:15
Andrzej Trembaczowski
20.10.2006 11:10
Piotr Łopaciński
17.10.2006 11:18
Tomek Płonka 670612
17.10.2006 22:17
Kamil Popławski <nospamUKRYTY@FILTRSPAMUrybieoko.USUNpl>
19.10.2006 13:17
Kamil Popławski <nospamUKRYTY@FILTRSPAMUrybieoko.USUNpl>
19.10.2006 13:12
Piotr Łopaciński
17.10.2006 11:06
wojciech zielinski <nobojaUKRYTY@FILTRSPAMUneostrada.USUNpl>
11.07.2006 23:16
Andrzej Trembaczowski
12.07.2006 08:53
Janusz Kalski <jankoUKRYTY@FILTRSPAMUnetarea24.USUNpl>
04.04.2014 20:16
Lech Zaluski
02.04.2005 19:20
Grzegorz Rolf <biuroUKRYTY@FILTRSPAMUminbud.USUNpl>
22.11.2007 14:17
Andrzej Trembaczowski
23.11.2007 01:51
Piotr Pikoń <inbrukUKRYTY@FILTRSPAMUwp.USUNpl>
10.02.2016 09:11
Dariusz Żbikowski
23.11.2007 22:06